WEG MET DIE ANGSTSTOORNIS: ZO GA JE SUBJECTIEF GEVAAR AAN

by - 22 april

Wie mij al langer volgt weet misschien wel dat ik last heb van angsten. Angsten voor dingen die voor een ander de normaalste zaak van de wereld zijn. Ondertussen heb ik erg goed onder controle en hoewel het nog niet helemaal verdwenen is, kan ik er hartstikke goed mee leven.


Voordat ik mijn verhaal begin, wil ik even kwijt dat ik geen expert ben. Ik praat puur uit mijn eigen ervaring en vanuit mijn visie. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken en dit verschilt per persoon. Toen ik erg veel last had van paniekaanvallen, was ik op zoek naar verhalen van mensen die hetzelfde probleem hadden en daar vanaf zijn gekomen en hoe. Ik had moeite met het vinden van dit soort succesverhalen, dus ik hoop dat het mensen misschien een beetje kan helpen door er zelf over te schrijven. 


ECHT GEVAAR OF SUBJECTIEF GEVAAR?
Als je angst ervaart, schakelt je lichaam een overlevingsmodus. Je begint te trillen, het zweet breekt je uit en je hart gaat sneller kloppen. Je lichaam maakt zich klaar om te vluchten of te vechten. Toen ik last had van angsten, deed ik voornamelijk aan het eerste. En dat was niet goed. Hierdoor loop je weg voor je problemen en wordt het alleen maar erger omdat de volgende keer dat je dezelfde situatie aangaat, het nog enger wordt (want die ene keer ging het immers ook mis). Als je de situaties blijft ontwijken, zul je zien dat je wereld steeds kleiner wordt en dat zelfs het kleine te veel is. 

In principe is het vlucht- en vechtgedrag heel goed want het stelt je lichaam in opperste paraatheid. Daar komt wel bij dat het goed is als het om écht angstaanjagende situaties gaat, bijvoorbeeld een hond die je aanvalt of een enge man in een donker steegje. Dan kan het je helpen, maar als het ook opspeelt in situaties die eigenlijk helemaal niet eng zijn, dan wordt het vervelend. Situaties die ik als 'eng' bestempelde waren onder andere reizen met bijvoorbeeld de trein, uitgaan en warme en drukke plekken (zoals een rij in de supermarkt). Dit zijn nou niet echt situaties waar gevaar dreigt en dus is de overlevingsmodus overbodig. In zo'n situatie zou deze modus je alleen maar belemmeren.

HOE DEAL JE ERMEE?
Wat voor mij het beste heeft geholpen: confronteer jezelf met de angstaanjagende situaties. Ben je bang voor reizen met de trein, pak dan gewoon de trein. Begin rustig en reis eerst een klein stukje over een niet zo'n druk traject en buiten de spits. Je kunt ook iemand meenemen als je dat prettig vind. Ik ben de trein niet gaan omzeilen omdat ik gewoon wel moést. Ik woon in Groningen en mijn ouders in Zwolle, dus ik moest wel. Uiteindelijk kwam ik er achter dat mijn angstgedachten nog nooit werkelijkheid zijn geworden en hoe vaker je dit doet, hoe meer zekerheid je krijgt. Je komt er achter dat je gedachten niet realistisch zijn. Daarnaast is het ook zo dat als je dit gaat ontwijken, het een steeds grotere stap wordt om het te doen. Door de stap te nemen en te zien dat het goed gaat, kom je er achter dat je het prima aankunt. Inmiddels heb ik weer zo vaak in de trein gezeten, ben ik weer een paar keer uit geweest en ben ik zelfs vrijwillig dagjes uit gaan plannen waarbij ik met de trein ging. Op die manier krijg je weer plezier in dingen ondernemen en ebt de angst langzaam weg. Gewoon doen dus.

HELPENDE GEDACHTEN
Als je je wel even angstig voelt in zo'n situatie, dan helpen zogenaamde helpende gedachten vaak. Zo vind ik het altijd rustgevend om te bedenken hoe een 'normaal denkend' persoon, zoals een vriendin of mijn broer, die situatie zou beoordelen. Reizen met de trein zouden ze mogelijk als 'saai', 'ontspannend' of 'prima' bestempelen. Zouden zij deze situatie als angstaanjagend zien? Waarschijnlijk niet. Naast het feit dat het je even kan afleiden, zul je ook zien dat jouw angsten vaak niet realistisch zijn. 

Als laatste wil ik je meegeven dat je erover moet praten met mensen die dichtbij je staan. Zij zullen je meer begrijpen en waarschijnlijk kunnen ze je wel heel goed helpen. Geef de moed niet op en blijf dingen ondernemen om te voorkomen dat de angst jouw leven regeert. Mocht je me vragen willen stellen, dan mag je me altijd mailen (blogproof@outlook.com).

tags: blogproof, blogproof.nl, angststoornis overwinnen, hoe overwin je angststoornis, angst, reizen openbaar vervoer, bang, tips, paniekaanvallen, paniek aanvallen.

You May Also Like

0 reacties